The exhibition R.A.W, inspired by Kurt Vonnegut’s satirical-absurd antiwar novel The Sirens of Titan of 1959, lets existential, poetic voices sound out against the nonsense of contemporary history. With over ninety works (painting, video, sculpture, text work, photography, sound, performance, and installation), the artists show that the world must in no way be accepted as it currently seems. Reality, artefact, and truth are brought together in the artistic interventions to create a counter-design to the sad pictures of the present as if seen and interpreted from the Jovian moon, Titan. Each of the artists reflects on and transforms the multidimensional nature of the world—and even though art can surely never repair the planets, let alone human existence, with the power of aesthetic imagination, it can set in motion that intellectual and emotional synthesis that gives experiences meaning and sensuality.
Die Ausstellung «R.A.W», inspiriert von dem 1959 von Kurt Vonnegut publizierten satirisch-absurden Anti-Kriegs-Roman «The Sirens of Titan», lässt existentielle poetische Stimmen gegen den Unsinn der Zeitgeschichte erklingen. Mit über 90 Werken (Malerei, Video, Plastik, Textarbeit, Fotografie, Sound, Performance, Installation) zeigen die Künstlerinnen, dass die Welt keineswegs so angenommen werden muss, wie sie gerade erscheint. Realität, Artefakt und Wahrheit verbinden sich in den künstlerischen Interventionen zu einem Gegenentwurf zu den traurigen Bildern der Gegenwart, als würde diese von dem Jupitermond Titan aus betrachtet und gedeutet werden. Jede der Künstlerinnen reflektiert und transformiert die Vielschichtigkeit der Welt – und obwohl die Kunst sicher nie den Planeten, geschweige das Menschsein reparieren kann, kann sie kraft der ästhetischen Imagination jene geistige und emotionale Synthese in Gang setzen, die den Erlebnissen Sinn und Sinnlichkeit verleiht.
Text is taken from the catalogue back cover. © Roland Scotti